Klassisk estetik i möte med det moderna. Klockmodellerna från Tusenö samlar det bästa från dåtid och nutid – med en tydlig touch av västkusten.
Klockmärket Tusenö grundades 2015 och sedan 2016 har deras högklassiga klockor funnits att köpa på deras hemsida. Sex år senare har duon bakom Tusenö, Alexander Bendz och Johan Holsner, redan hunnit sätta sin prägel på den internationella marknaden. Hyllningskörerna för deras klockor har varit många och återkommande. Redan 2018 påbörjades en omstrukturering mot att fokusera på enbart automatiska klockor. Resultatet är premieprodukter av ännu högre standard.
-Våra nya modeller är tillverkade i Schweiz, med bättre materialval och specifikationer än tidigare. Den senaste modellen Shellback har hyllats av såväl experter som branschfolk. Shellback gick så bra att vi faktiskt fick bromsa försäljningen ifjol för att kunna hantera alla ordrar, ett angenämt problem såklart. Ett annat tecken på att vi gör saker rätt är att vi har väldigt många återkommande kunder, säger Tusenös Alexander Bendz.
Logotyp och varumärke har även fått en uppgradering. Resultatet är en symbol som mixar hur en fyr markeras ut på gamla och moderna sjökort. ”The Guiding Light”-symbolen är en tydlig hänvisning till havet och västkusten, som finns med som ständig men subtil referens.
-Västkusttänket vill vi givetvis behålla, det är en viktig del av varumärket. För oss i Sverige känns det kanske mer självklart, men utomlands är det många som ser västkusten och den bohuslänska skärgården som väldigt exotiskt. Faktum är att majoriteten av kunderna är från utlandet, berättar Alexander.
Under sommaren 2022 kommer Shellback att fyllas på i lager och åtminstone en ny modell ska släppas på marknaden under året. Att Tusenös produkter är eftertraktade finns det konkreta bevis på. 2018 släpptes den limiterade modellen Blackwater SSRS Edition, som gjordes till förmån för Svenska Sjöräddningssällskapet. De 300 exemplaren sålde snabbt slut och är idag heta på andrahandsmarknaden.
-Jag har själv sett och blivit informerad om att de säljs på andrahandssajter med en prisökning på mer än 100%. Det är kul att se och ett bevis på vår kvalité och position på marknaden. Dessutom gjorde vårt bidrag till SSRS att de kunde driva en räddningsstation i ett helt år. Det var ett otroligt spännande projekt och glädjande att kunna ge tillbaka till en organisation som ligger oss och många andra nära om hjärtat. Vi planerar redan för liknande samarbeten framöver, säger Alexander.
2020 öppnade Tusenö ett första showroom i Göteborg. Ett initiativ för att kunna ha personliga möten med kund. Här avsätts 45 minuter till en timme för att ta en kaffe, prata klockor och knyta en mer personlig IRL-kontakt.
-Det har varit väldigt uppskattat. Ska vi nå vårt mål, att bli Sveriges ledande klockmärke, är det viktigt för oss att kunna möta våra kunder på plats även om vi får mycket kunder, respons och recensioner från utomlands.
Tusenö har som sagt en tydlig anknytning till västkusten. Vad betyder västkusten för dig, personligen?
-Både Johan och jag är födda och uppvuxna i Göteborg, nära havet. Varje år åker vi på ett par road trips längs med kusten för att fota och filma till våra kampanjer. Det spelar ingen roll om det är en stilla junikväll eller en stormig höstdag i oktober, det finns något unikt med varje årstid här. Samma sak gäller privat, en kväll med vänner på ett folktätt Smögenbryggan i semestertider är lika härligt som lugnet under vinterhalvåret med kallbad och bastu vid släktingarnas hus i Kungshamn. Det är kontrasterna som gör det, säger Alexander Bendz.