Med Smögen och havets smaker i fokus

Smögenbryggarn är en spännande nykomling på den svenska ölscenen. Med det marina och lokala i fokus tar bryggeriet bokstavligen fram sina unika maltdrycker från havet. Dessutom är de en del i ett stort cirkulärekonomiskt nätverk på Smögen, där hållbarhet och återvinning är viktiga byggstenar. 

Beläget vid en stenkaj på Smögen, några minuters promenad från Smögenbryggan och fem meter från havslinjen, hittar du Smögenbryggarn. Ett maritimt och modernt bryggeri, med inriktning på bra och unika öl. Sedan starten 2019 och första lanseringen i juni 2020 har de producerat sex stycken olika starköl och två folköl. Varje öl tas fram efter utvalt syfte: deras ljusa och fräscha Smögen 45 är till exempel utmärkt att avnjuta som sällskap till en tallrik Smögenräkor i solen. Den lite mörkare Julle, som togs fram som det perfekta ölet till sill lagom till jul, blev en sådan publiksuccé att den kommer säljas året runt. Och stouten Svarta Malin bryggs med blåmusselskal och havssalt, för att få sin karaktäristiska smak. 

-Våra öl ska ge känslan av att verkligen vara en äkta västkustprodukt. Att ta fram öl som skulle serveras på lokala krogar med en blinkning till Bohuslän, den tanken fanns med oss tidigt. Eftersom vi finns på Smögen blev det självklart med lokala samarbetspartners och ett tydligt maritimt fokus, berättar Smögenbryggarns vd Jesper Jonasson. 

Fröet till ett lokalt bryggeri som sätter både smaken och Smögen främst såddes redan 2013. Fyra lokala entreprenörer, med bakgrund inom såväl fiskenäring och bryggeribransch, ville skapa en produkt där bägge branscherna kunde mötas. Processen fick jäsa ett par år, medan riktlinjerna ritades från grunden. Varje detalj skulle finnas av en anledning. Att ha tång som en ingrediens var inte för att ölet skulle smaka hav, utan för att tången är smakförhöjande och bidrar till att göra ölet ännu godare.   

-Det är trendigt idag på krogen med tång, men vi nyttjar det av praktiska syften också. Tången används för att rena ölet under tillverkningsprocessen samt tillföra mer smak. Vi ser bortom det moderiktiga som gäller för tillfället, när vi ”smögifierar” ölet. Varje ingrediens, estetisk detalj och samarbetspartner har syften och det finns en tanke bakom allt vi gör. 

Hållbarhet är som sagt en av bryggeriets grundpelare. Ett symbiostänk som inkluderar det närliggande näringslivet. Ölkassarna i den egna butiken är till exempel tillverkade av gamla fiskenät och spökgarn från havet. Glasen till bryggeriets tap room är gamla Abbas sillburkar. All pant skänker bryggeriet till föreningen Smögens IF. Och alla rester från produktionen förädlas till livsmedelsproduktion, djurfoder, biogas och gödsel.  Öletiketterna och logotyp tas fram av en lokal grafisk formgivare. Verkligen allting är närproducerat med en Smögen-touch.  

Den klassiska fiskargubben, som är ett välkänt västkustmotiv från hötorgskonst, pryder bryggeriets öletiketter. Fiskargubben anpassas och förändras efter ölsort och smakfokus. Till ölsorten Halvstorm är det mer vind i loggan, vilket märks på röken från gubbens pipa. Inga detaljer lämnas åt slumpen. 

Eftersom bryggeriet bokstavligen ligger vid vattnet går det utmärkt att ta sig dit med båt. Lägga till för ett besök på bryggeriet med tap room, där det finns möjlighet till provsmakning eller slå sig ner och avnjuta en kall folköl i bästa bohusmiljö. Det kan bli ett uppskattat utflyktsmål, på resan genom sommaren i Bohuslän. För framtiden siktar Smögenbryggarn på att öppna både servering och restaurang i de stora lokalerna. 

-Även maten kommer då få ett lokalt fokus. Vi vill servera såväl fisk- som skaldjursrätter, men även chark och kött från Kustcharken: en lokal näringsidkare med lokala råvaror. Ska vi servera kaffe, så kommer det naturligtvis vara från vårt lokala kafferosteri. Där är vi inte ännu, men vi har en bra lokal och grymt häftiga planer framöver, säger Jesper Jonasson. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande artiklar