Rogers, Tång och Café Bryggan – framgångsrika rörelser i Fjällbacka med en gemensam nämnare. De drivs samtliga av kvinnliga entreprenörer. Vi tog ett snack med ägarna för verksamheterna som håller liv i Fjällbackas näringsliv.
Maria Erlanders butik Rogers Fjällbacka, en mötesplats för den modeintresserade, har anor långt tillbaka i tiden. Redan 1920 startades den av Marias farmor, för att 85 år senare övertas av Maria själv.
– Jag fick aldrig chansen att träffa min farmor, men har fått veta att hennes släkt var väldigt driftig, så entreprenörskapet har jag i blodet kan man säga.
Innan Maria tog över rodret för Rogers jobbade hon inom restaurangbranschen, var butikschef på NK i Göteborg och drev egen klädagentur, för att nämna några. 2004 beslutade hon sig för att flytta tillbaka till Fjällbacka och driva Rogers vidare efter sin far. Några år senare öppnade hon ännu en butik, Rogers By The Sea, och för tre år sedan tillkom systerbutiken Step by Step, vilka båda ligger grannar med Rogers och därmed skapar en liten drömslinga för den modeintresserade. Idag finns samtliga tre butikers sortiment i hennes nyöppnade webbshop, www.rogersfjallbacka.se. För sex år sedan startade även Maria tillsammans med sin sambo och ett par från Göteborg Ackes Glasscafe & Bistro som ligger i hamnen beläget mitt i Fjällbacka.
Nio år innan Maria tog över Rogers, startade Susanne Maxvall Café Bryggan. Genom åren har hon förvandlat det lilla caféet till en välrenommerad restaurang, belägen vid ett av Fjällbackas mest eftertraktade lägen. Här kan gästerna blicka ut över havet och äta eller dricka gott till det avkopplande ljudet av vågornas kluckande. Till en början drev hon det lilla caféet själv, men i takt med att verksamheten vuxit har hennes familj anslutit. Att det idag är två generationer som driver restaurangen är något som Susanne ser odelat positivt på.
– Från början drev jag det själv, men undan för undan har familjen kommit in. Vi har lite olika infallsvinklar, eftersom vi är två generationer. Jag och min man står för erfarenhet, men alla nyheter och det som hör den yngre generationen till kommer från barnen. Det är ett väldigt brett utbud som tilltalar många.
Under årens lopp har de tillsammans utvecklat Bryggan, och idag finns flera restauranger i verksamheten fördelat på 1200 kvm, alla i anslutning till Café Bryggan. Under 2004 öppnade de även en hotelldel.
– Det är helheten vi strävar efter, att det finns ett stort utbud. Vissa gäster kommer till oss två-tre gånger om dagen, det är inte ovanligt.
I en annan del av Fjällbacka, strax efter Café Bryggans uppstart och några år innan Marias intåg i Rogers, föddes idéen om en Fjällbacka-baserad inredningsbutik med fokus på kvalitativ inredning. Det som för Helene Franchetti startade som ett sommarprojekt med en väninna, resulterade i Tång, numera en väletablerad dröm för den livsstils-intresserade.
– Vi hade det som ett sommarprojekt, så istället för att söka sommarjobb skapade vi ett själva.
Att starta eget på den idylliska semesterorten kändes självklart för Helene. Efter uppväxten i en entreprenörsfamilj var entreprenörsådran – förståeligt nog – påtaglig, och de första sommarjobben i butik fick hon redan som 12-åring. Idag är Tång en butik på 200 kvm som har öppet året runt – en tillväxt som heter duga.
– Jag växte upp med en pappa som hade en stor skokedja i Västsverige, där har jag jobbat sen jag var tolv år. Det har alltid känts självklart för mig att både driva och jobba i butik.
Att entreprenörerna i Fjällbacka har kommit långt och lyckats med sina verksamheter är uppenbart. De alla vittnar om att tät kommunikation och samarbete verksamheterna sinsemellan är essentiellt. På Fjällbacka tas många gemensamma krafttag, både för att marknadsföra Fjällbacka i stort, och för att ge besökarna en bredare upplevelse. Men, vad är egentligen hemligheten bakom denna framgång, och vilken drivkraft krävs för att lyckas?
–Det absolut viktigaste för mig är att jag älskar det jag gör, för det gör jag verkligen. Drivkraften är att jag tycker det är så oerhört roligt. Att få dela detta med mina kollegor och se att kunderna uppskattar det är fantastiskt. Vi har oerhört många återkommande kunder vilket vi är så tacksamma för, säger Maria.
– Framförallt är det gästerna som är drivkraften. Att skapa nya upplevelser för gäster som återvänder år efter år. Det är framförallt det som har gjort att vi inte bara suttit stilla och varit nöjda med läget, utan istället arbetat för att utveckla Café Bryggan. Det är ju därför man håller på som man gör, för att se nöjda kunder, berättar Susanne.
Även Helene Franchetti instämmer.
– Det är visserligen viktigt att det man gör är lönsamt, men jag skulle inte säga att min drivkraft är att bli större och större, istället ska det vara en upplevelse att komma till mig. I en tid då man i princip konkurrerar med hela världen, är konceptet viktigt. Jag har en livsstilsbutik med ett väldigt noga utvalt sortiment i en unik miljö. Det är en kombo jag tror är unik, och det är en miljö där kunden själv blir inspirerad, och just den kundupplevelsen, det är min drivkraft.
Fjällbacka har verkligen satt kvinnligt entreprenörskap på kartan och har genom allt från deckare till butiker och restauranger blivit en symbol för kvinnors drivkraft och samarbete. Och även om den friska sjöbrisen påverkat miljön så är det nog framförallt kvinnokraften hos ett antal driftiga och påhittiga entreprenörer som gjort att Fjällbacka seglar i full fart.